To the issue selection

Toņu tendences 2022


Lillā drudzis

Lillā revolūcija modē un zinatnē

Aizraujošs stāsts par purpursarkano krāsu:

18 gadus vecs britu students William Perkin 1856. gadā pētīja pretmalārijas zāles. Nejauši viņš atklāja pirmo mākslīgo anilīna krāsvielu, ko viņš sauca par Mauveine. Viņam par pārsteigumu krāsviela uz zīda radīja spilgti purpursarkanu toni. Jāpiebilst, ka tolaik priekšmetu, ēku un apģērbu krāsošanai tika izmantotas krāsas, kas izgatavotas no dabīgām vielām, piemēram, minerāliem, augu vai dzīvnieku ekstraktiem. Dažreiz šis process bija diezgan dārgs. William Perkin sintētisko krāsvielu ražošanas atvēršana bija izrāviens ne tikai krāsu rūpniecībā, bet arī medicīnas, parfimērijas, pārtikas un fotogrāfijas nozarē. Viņa violetā krāsa bija tik veiksmīga, ka viņš pameta ķīmijas studijas un sāka savu krāsvielu biznesu.

Mauve, franču valodā savvaļas malvas krāsas nosaukums, ir ielauzies Londonas un Parīzes modes salonos. 1906. gadā sers William Perkin būdams 66 gadus vecs, devās uz Ņujorku uz banketu, ko sarīkoja labi pazīstami zinātnieki. Atzinības un cieņas apliecinājumā visi viesi vīrieši parādījās melnos smokingos un purpursarkanās krāsas tauriņos. Par godu cilvēkam, kurš izgudroja violeto krāsu un sajauca ar to visu modes pasauli.

 

Purpursarkanās krāsa triumfa gājiens sācies ar nokrāsotu zīda kabatlakatiņu. Zinātnieks vēlējās tikai pārbaudīt toni, taču atklāja, ka auduma krāsa palika pārsteidzoši toņa noturīga. Viņa ienāca prātā ideja par masveida krāsvielas ražošanu. 1857.gadā ceriņu krāsā tika nokrāsoti pirmie zīda audumi. Mauveine tika pārdots ar nosaukumiem Aniline Purple un Tyrian Purple.

 

Izrāviens notika 1858. gadā, kad karaliene Viktorija meitas kāzās ietērpās purpursarkanā samtā, un Francijas ķeizariene Eiženija, Napoleona III sieva un tā laika ietekmīgākā sieviete modes pasaulē, pamanīja, ka purpursarkanā krāsa piestāv viņas acu krāsai. Apsēstība ar purpursarkano krāsu turpinājās līdz 1861. gadam.

Pēc Perkin uzvaras gājiena, violetās krāsas izgatavošanas metode tika kopēta visā Eiropā un izmantota, lai radītu citus toņus, kas atbilst jaunākajām modes tendencēm.

20.gadsimta 20.gados tonis atgriežas modē. Modes ikona Koko Šanele bija revolucionāras sieviešu modes pionieri.

Violetā krāsa vienmēr būs saistīta ar 1970. gadiem. Violetie kombinezoni iemiesoja tolaik politisku vēstījumu.

Purpursarkans modes pasaulē atgriezās 1999/2000. gados.

Mārketinga grupas, kas sastāvēja no starptautiskiem krāsu dizaineriem, reklāmas un mārketinga speciālistiem, strādāja kopā. Veicot aptaujas, pētījumus un sarunas ar ekspertiem, viņi definēja modi un tendences krāsu toņos. 


Dizainere Sabine Hoffner un arhitekte Carmen Rubinacci

…kuras veiksmīgi tika pāri violeto kombinezonu fāzei.